Gewikt en gewogen

Vandaag Eline’s eerste date met de dokter van de baby-bus*. En de resultaten van de jury zijn : 3kg840 en 51 cm. Lang niet slecht dus.

“En hoe stelt ze het verder?” vroeg de verpleegster mij toen. Wel ja, goed en niet goed. Goed, want we genieten echt met volle teugen van dit kleine ukje, en nog meer zelfs van de interactie tussen de twee zusjes (hoewel het voorlopig nog eenrichtingsverkeer is, ma kom). Minder goed, omdat Eline kampt met kleine en grote ongemakjes. In het begin gaf ze regelmatig grote hoeveelheden melk terug, en daar had ze best wel veel last van. Op aanraden van het ONE zijn we toen overgeschakeld op NAN AR (tegen het teruggeven), en dat probleem was toen zo goed als opgelost. Maar er bleef iets wringen, letterlijk en figuurlijk. Na elk flesje kronkelde ze zich al jammerend in allerlei bochten, en moest ze best wel veel huilen. Ook het slapen ging niet altijd van een leien dakje. Ze was naar mijn mening heel veel wakker overdag, en kon maar moeilijk de slaap vatten. Als het dan toch lukte, was het een heel licht slaapje en van korte duur, en werd ze kreunend en jammerend weer wakker.

Omdat wij gezegend waren (en nog steeds zijn eigenlijk) met een uitzonderlijk goed slapende oudste dochter, dacht ik eerst dat ik nu gewoon een “gewoon” babytje had. Zo eentje dat af en toe eens huilde, en niet de godganse dag sliep. (Ja, wij waren echt verwend in den tijd met Amélie.) Maar naarmate de dagen verstreken, werd echt wel duidelijk dat er iets scheelde. Vooral ’s avonds was ze heel nerveus en onrustig, en zat er niks anders op dan haar dicht bij me te houden, meestal in de draagdoek dus.

Dit alles vertelde ik daarstraks bij K&G, in de hoop dat ze mijn vragen en bedenkingen serieus zouden nemen, en mij niet zouden afschilderen als zo een wanhopig moedertje dat er niet tegen kan dat haar kindje eens een kik geeft. Maar er werd echt naar mij geluisterd, en ze begrepen snel wat ik bedoelde. De verpleegster vulde mijn lijstje met symptomen zelfs verder aan, en alles wat ze opnoemde kon ik enkel beamen. Verdict : Eline zou last hebben van kolieken (ernstige buikkrampen), waarbij de darmen en het spijsverteringsstelsel pijnlijk samentrekken. Wat was ik blij dat ik eindelijk wist wat er aan de hand kon zijn, en wat ik kon doen om Eline een beetje van die pijn te verlossen. Er werd mij aangeraden om te masseren, een warm kussentje op haar buikje te leggen, en om Babyfen druppeltjes te geven. Dit zou niet bij alle kleintjes helpen, maar ik kon het maar proberen. Als dit niet zou helpen zou ik eens een afspraak kunnen maken voor een aantal sessies bij een osteopaat, dat zou soms ook verbetering kunnen brengen.

Ik dus direct achter die druppeltjes Babyfen, en onmiddellijk toegediend. En ik geloof het zelf nog steeds niet helemaal, maar Eline heeft daarna haar flesje uitgedronken en is rustig in slaap gevallen. Ze heeft zelfs zonder een kik geslapen tot aan het volgende flesje, en dat was al “eeuwen” geleden. Na het flesje van 19u (hét krampjes-piekmoment de voorbije dagen) heb ik ze zelfs wakker in haar parkje kunnen leggen, zonder het hartverscheurende huilen. Ze heeft tevreden liggen rondkijken en is weeral in een diepe slaap gevallen, en ze knort er nu nog steeds… Die babyfen kan toch echt niet zo snel werken?? Of toch?? *hout vasthouden* In elk geval is het een hele herademing om dat kleine meisje eventjes verlost te zien van die vieze krampen!!

Wordt vervolgd…

p3180900_320x239

* Het ONE (kind en gezin) komt hier maandelijks met een speciaal ingerichte bus langs. De bus houdt dan halt aan de kerk, en na alle baby’s/peuters/kleuters gezien te hebben, rijdt ze door naar het volgende dorpje, voor een nieuwe lichting kindertjes. Best wel handig zo.

9 gedachtes over “Gewikt en gewogen

  1. die babyfen is echt wel geweldig hoor! Dries had ook veel last van krampjes en wij hadden die druppeltjes steeds op zak. Na een tijdje konden wij die druppeltjes zelf gebruiken om hem te kalmeren als hij gewoon huilde. Dat kan ook geen kwaad, het is homeopatisch. een goede raad, blijf de druppeltjes gebruiken als ze ze graag lust. Ze zullen nog van pas komen ( enkele druppeltjes op het tutje om te slapen, om te kalmeren)
    Yasmijn luste het niet, spijtig!

  2. we gebruiken ‘colikind’ voor ons dochterje. Dit is ook iets homeopathisch en het werkte inderdaad ook heel goed. na een tijdje wist ze zelf al dat ze druppeltjes zou krijgen en na 2 druppeltjes werd ze onmiddellijk kalm.

  3. Hopelijk was het geen toeval en werkt die Babyfen echt! Want het is frustrerend om je kind te zien wenen en afzien en niets (echt) kunnen doen.

    Die baby-bus klinkt trouwens geweldig 🙂

  4. Het lijkt wel mijn verhaal wat hier staat. Ook wij waren het niet gewoon, een baby die veel wakker is en huilt, want ons oudste sliep de ganse dag en nacht. Ik dacht dat Nelle last had van krampjes en heb dus ook babyfen gegeven, maar echt beteren deed het niet. Na een controle bij de kinderarts stelde hij reflux vast!!?? nadat ze een week zantac kreeg, ging het veeel beter. Enkel ’s avonds heeft ze nog last van huiluurtjesss, maar ja niet alle kindjes zijn hetzelfde….
    Hoop dat het bij jullie snel beter is en dat de babyfen z’n werk blijft doen.

Geef een reactie

